Főoldal » 2012 » December » 28 » Írás az írásról, de főleg a sablonokról
6:49 PM
Írás az írásról, de főleg a sablonokról
Nem mintha valami hű de sikeres több kötetes veterán író volnék (még nem)... nem azért gondoltam, hogy megosztom veletek a regény írásról gyűjtött infóimat. A cél nem az okoskodás, inkább a tapasztalat továbbadása. Most (amint a cím is mutatja) kifejezetten a sablonokról szeretnék beszélni, azonban néhány szóban mégis meg kell említenem a többi, igen fontos alkotóelemet is. Kezdjünk is neki!

Az első, és legfontosabb maga a sztori. Egy jó sztori nélkül bele se kezdj! Legjobb, ha egy olyan ötlettel tudsz előrukkolni, amire még senki sem gondolt, vagy legalábbis csak nagyon kevesen (pl. csak szűk társaságodban hallottál róla), de írhatsz olyan történetet is (a legtöbb egyébként ilyen), amit már számtalanszor elmeséltek előtted, a lényeg, hogy képes legyél valami olyan pluszt hozzátenni, vagy olyan szemszögből előadni, hogy az új, váratlan, meglepő vagy akár sokkoló legyen! Tudnod kell az elejétől a végéig legalább nagy vonalakban a cselekmény részleteit.

Ha a sztori megvan, el kell kezdened kidolgozni a karaktereidet. Legalább a főbb szereplőknek részletesen kidolgozott jelleme kell legyen. Ezeket legjobb egy lapon felvázolni: mit szeret, mit nem, arrogáns, kedves, pimasz, vicces, szexi, stb... fontosak a külső vonások is, de ezeket nem mindig kell annyira részletezni, azt már akár rábízhatod az olvasó fantáziájára. Meríthetsz az életből is, és formálhatod ismerőseidről a figurákat.

Ezután jön a részletes adatgyűjtés. Például ha történelmi jellegű a regény, vagy földrajzi helyzetében speciális a helyszíned, akkor rengeteg valós adatot kell összeszedned, és azt egyeztetve beleillesztened a cselekmény vonalába, ettől lesz hiteles a mű.

A következő és leghosszabb művelet a történet aprólékos kidolgozása, maga az írás. Minden részletre úgy kell figyelned, úgy kell kidolgoznod, hogy közben már lásd a kész "filmet" képzeletben!

De mindez semmit nem ér, ha az emberek nem érzik magukénak a sztorit. Lehet akár milyen frappáns a történet, bámulatos helyszínekkel, lenyűgöző karakterekkel, ha az olvasók azt mondják valami sántít, valami nincs a helyén. És hogy mi az? Bizony, a sablonok. Az agyunk az egyszerűség kedvéért sztereotípiákat - sablonokat használ, és ezek szerint tárolja és értékeli a mindennapok eseményeit, egyfolytában! Ezért ezek hiányában az olvasó egy történetet sem fog valósnak találni! Persze lehet olyan váratlan fordulatot, csavart alkalmazni egy sztoriban, ami szembemegy egy sablonnal (pl. mostanában előszeretettel írják át azt a sablont, miszerint a két főhős bár szerelmesek, nem jöhetnek össze), de ezt nem szabad túlzásba vinni, az összes többi szabályt be kell tartani! És, hogy mik ezek a sablonok? Ezeket mind ismeritek, csak lehet, hogy még nem gondoltatok ilyen szinten bele. Valahol holywoodban, egy nagy guide bookban ezeket mind lejegyezték a régi nagyok.

Ilyen például a katasztrófafilm sablon. Kezdjük az alapoknál: van egy férfi (sheriff, kutató, erdész, stb.) aki elvált, és a lányával él. A lány tipikus lázadó kamasz (az elején, persze a végére megjavul). Egy szintén egyedülálló nő, aki egyelőre még nincs kapcsolatban a férfivel, felfedezi a katasztrófa tényét (földrengés, vulkán, szökőár, meteor, stb...), de senki nem hisz neki, mert egyszer már elszúrt valamit. Később összetalálkozik előző hősünkkel, aki hisz neki. Együtt mennek felderíteni a részleteket. Lassan kibontakozik közöttük valami, a férfi lánya közben elcsatangol. Figyelmeztetik a polgármestert, de az nem hajlandó a lakosságot értesíteni fesztivál, évforduló, bármilyen ünnepség miatt, nehogy már ne tudjanak mulatni a népek... Később mutatkoznak a katasztrófa jelei, de ekkor már késő, pánik van meg minden. A férfi a lánya megmentésére siet, aztán a nőt is meg kell menteni, közben bekövetkezik a katasztrófa, vagy másik verzió szerint a nő rájön, hogyan lehet meggátolni (bányarobbantás, gátépítés, stb...), minden jó ha a vége jó, esetleg a főhős még nyilvánosan behúz egyet a polgármesternek. Ismerős a sztori? Hány film használta ezt a sablont? Rengeteg!

Vagy itt van még a horrorfilm sablon: Csapat kanos tini elmegy a világ végére bulizni. Közben kiderül, hogy valami nem stimmel. Menekülni akarnak, de le van zárva a városkából kivezető út (hóvihar, áradás, hurrikán, bármi miatt). Elhatározzák, hogy együtt maradnak, de valami barom mindig elkolbászol, persze később holtan kerül elő. Valamire való horrorfilmben minimum egy pár dudát mutatni kell, ez is növeli az adrenalint! És még sorolhatnám... de a sablonok az apró részletekben is megmutatkoznak:
-Nő megtud egy szörnyűséget -> lassítva leejt egy csészét
-Katona arról beszél, hogy mit csinál majd, ha HOLNAP hazamegy a frontról -> két perc múlva szitává lövik!
-Megjelenik az ellenség -> valaki azt mondja: társaságot kaptunk!
-katonás filmben legnagyobb sablon: "öröm volt Önökkel szolgálni, uraim!"
-Szörny van a házban -> tuti kimegy a villany, és a biztosíték a pincében van, vagy az udvar végében
-főhős arra ér haza, hogy valaki van a lakásban -> lekapcsolja a villanyt (egyike az idegelő sablonoknak)
-hosszú folyosón hátrálni kell, egyenesen a szörny karmaiba (ez is egy olyan)
stb...

Jelenet sablonok:
-Arab jelenet: Kisfiúk egy kecskét kergetnek, távolban két jeep közelit a poros úton. A hegyoldalban mesterlövészek bújnak az álcájukban. Ha falut, piacot mutatnak el kell hangozzon a "Yalla imshi!" felszólítás (gyerünk, mozgás)!
-Vicces film nyitókép: kertváros egy nyári reggel, kisfiú bicikliről dobálja az újságokat, egy locsoló nő ráköszön...
-Második világháborús film: hóesésben német őrök fagyoskodnak a kastély (főhadiszállás) előtt. Kocsik, vagy tankok, esetleg repülők a háttérben. Egyik cigit kér a másiktól, esetleg valamelyik főhőstől, közben hangosan nevetgélnek valami német félmondaton. A következő pillanatban kinyírják őket hangtompítós fegyverrel, esetleg késsel hátulról.
stb...

Aztán itt vannak a karakter sablonok, amik szintén szigorú szabályok szerint vannak osztályozva:
-Arab taxis
-kínai mosodás
-szláv mesterlövész (lásd: Nico Bellic, GTA IV.)
-részeges kövér fater, aki egyedül "neveli" a gyereket - horrorfilmben ez a karakter nagyon csúnyán végzi
-lázadó tini, lásd fentebb
-Munkájába megfáradt rendőr (Pl.:John McClane)
stb...

Persze főhősöket is szokás sablonokból gyúrni. Az egyik legtöbbet használt ilyen sablon nem más, mint Sir Arthur Conan Doyle agyszüleménye: a Sherlock Holmes! Bizony, manapság majdnem az összes krimi sorozatot az ő sablonjai alapján írták. Elsőnek itt van mindjárt Columbo, de a Mentalista, a Dr. House sőt még a Castle című sorozat is a minden apró részletet előbb kiszúró, különc zseni karakterére épül. A Dr House alkotói olyannyira nem titkolták ezt az amúgy is nyilvánvaló tényt, hogy a nevekben is meghagyták a párhuzamot:
House -> Holmes
Wilson -> Watson

Aztán ott vannak az effekt sablonok, amik egy könyv írásánál nem annyira relevánsak, mégis a sztori elképzelése szempontjából nagyon is itt a helyük:
-Ha egy elemlámpát húznak el a kamera előtt, mély, suhogó hangja van! Van hangja a fénynek? Nincs! Mégis kell oda az a sablon!
-Ha visszajön az áram, beinduló generátor hangot adnak hozzá. De miért is? Ott van a generátor a házban? Nem! Valószínűleg több tíz kilométerre van! Mégis jobban elhiszed, ha egy filmben van hozzá hang.
-Ha valaki előhúz egy fegyvert az éktelenül csattog, mintha épp csőre töltenék. Vicces lenne, ha csak úgy némán hadonásznának vele, pedig az életben ennek sincs hangja...
stb...

Persze sok sablon (mint fentebb látható) ésszerűtlen, mégis szükséges, mivel már az az információ rögzült az emberek fejében, és kialakultak a megfelelő sztereotípiák. Remélem ezen rövidke leírás segít egy picikét megérteni a történet írást, és a hozzá szükséges sablonok helyes használatának módját. Később ha lesz időm rá, talán részletesen is ki fogok térni az egyes fázisokra, de addig is ne feledjétek: ha a valóságban hordó vagy íróasztal, esetleg kocsiajtó mögé bújnátok fegyver elöl, nem sokáig lesztek főhősök! :)
Megtekintések száma: 604 | Hozzáadta:: buster | Címkék (kulcsszavak): írás, sablonok | Helyezés: 5.0/2
Összes hozzászólás: 0
Ha szeretnél hozzászólni a témához, kérlek regisztrálj. Nem kerül semmibe, és csak pár perc az egész!
[ Regisztráció | Belépés ]